Strona głównaDOMJak skorzystać z programu Czyste Powietrze? Zobacz, kto może być beneficjentem

Jak skorzystać z programu Czyste Powietrze? Zobacz, kto może być beneficjentem

21 stycznia 2019 roku wznowiono nabór wniosków do udziału w rządowym programie Czyste Powietrze, który oferuje pomoc w postaci bezzwrotnej dotacji lub nisko oprocentowanej pożyczki. Ma ona objąć swoim zasięgiem około 3 miliony budynków w Polsce, a na realizację tego celu przeznaczono budżet w wysokości 103 miliardów złotych. Planujesz termomodernizację domu? Sprawdź, czy Ty także możesz skorzystać z programu!

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie działania obejmuje program Czyste Powietrze,
  • kto może otrzymać pożyczkę lub dofinansowanie w ramach programu,
  • co zrobić, by wziąć udział w programie.

Rządowy program Czyste Powietrze wspiera kompleksowe działania, których celem jest poprawa efektywności energetycznej oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i pyłów przez domy jednorodzinne. Jednym ze sposobów na ograniczenie problemu smogu jest odpowiednia termomodernizacja budynku, toteż program Czyste Powietrze zakłada wsparcie finansowe Polaków również w tej inwestycji. Wraz z ekspertami marki Caparol wyjaśniamy, czym jest Czyste Powietrze i czy Ty również możesz skorzystać z dotacji!

Program Czyste Powietrze – co sfinansujesz z jego pomocą?

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Narodową Agencję Poszanowania Energii na zlecenie firmy Caparol, prawidłowo przeprowadzona termomodernizacja przegród budynku pomaga ograniczyć koszty ogrzewania nawet o 60%! To nie koniec oszczędności – rządowy program Czyste Powietrze oferuje wsparcie na poszczególnych etapach inwestycji. Obejmuje ono m.in.:

  • docieplenie przegród zewnętrznych i wewnętrznych budynku (np. za pomocą systemów ociepleń Caparol Capatect),
  • demontaż starych źródeł ciepła, takich jak piece i kotły na paliwa stałe (w tym węgiel i drewno),
  • zakup i instalacja nowych źródeł ciepła, które spełniają wymagania programu – m.in. kotłów gazowych kondensacyjnych, pomp ciepła czy kotłów na węgiel lub biomasę, które spełniają restrykcyjne normy ekologiczne,
  • zakup i montaż odnawialnych źródeł energii, takich jak kolektory słoneczne oraz instalacja fotowoltaiczna,
  • wymiana, zakup oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej,
  • zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.

Dzięki udziałowi w programie Czyste Powietrze możesz więc odzyskać część kosztów termomodernizacji domu.

Zobacz też: Termomodernizacja budynku krok po kroku – zrób to dobrze!

Czyste Powietrze – kto może zostać beneficjentem programu?

Realizacja programu została przewidziana na lata 2018–2029. Osoby, które chcą wziąć udział w programie, najpóźniej do 31 grudnia 2027 roku powinny podpisać umowę na otrzymanie dotacji lub pożyczki, przy czym całość działań związanych z termomodernizacją domu powinna zakończyć się do 30 czerwca 2029 roku.

Kto może zostać beneficjentem programu Czyste Powietrze?

  • Osoba fizyczna, która jest właścicielem domu jednorodzinnego bądź jednorodzinnego lokalu mieszkalnego wydzielonego w innym budynku.
  • Osoba fizyczna, która posiada zgodę na rozpoczęcie budowy domu jednorodzinnego.

Minimalny koszt działań, do których można dostać dofinansowanie w ramach projektu, to 7000 zł. Maksymalna kwota, od której można otrzymać dotację, to 53 000 zł. Jeśli planowany budżet przekracza tę kwotę, pozostałą część inwestycji można pokryć za pomocą nisko oprocentowanej pożyczki.

Wysokość dotacji jest uzależniona od dochodu wnioskodawcy, który rozlicza się w przeliczeniu na mieszkańca budynku jednorodzinnego – przykładowo: jeśli dochód ten wynosi do 600 zł na osobę, bezzwrotna dotacja może pokryć nawet 90% kosztów inwestycji, z kolei przy kwocie od 1201 do 1400 zł na osobę jest to 50%. Więcej informacji na ten temat uzyskasz w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW).

Co powinieneś zrobić, aby wziąć udział w programie Czyste Powietrze?

Aby wziąć udział w programie, przeprowadź audyt energetyczny lub uproszczoną analizę energetyczną budynku – pomogą Ci one w sporządzeniu projektu termomodernizacji oraz określeniu potrzeb energetycznych budynku. Następnie złóż odpowiedni wniosek we właściwym urzędzie WFOŚiGW (możesz to zrobić również drogą elektroniczną).

Prawidłowy wniosek powinien zawierać m.in.:

  • wypełnione załączniki (np. zgodę na przetwarzanie danych szczególnej kategorii czy oświadczenie o dochodach nieopodatkowanych),
  • wzór umowy dotacji lub pożyczki,
  • zestawienie rzeczowo-finansowe, które zawiera m.in. analizę energetyczną budynku.

Szczegółowe informacje wraz ze wzorami dokumentów znajdziesz w zakładce „wymagana dokumentacja” na stronie WFOŚiGW.

Jeśli Twój wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, kolejnym krokiem jest podpisanie umowy z urzędem na dotację lub pożyczkę – pamiętaj, by zrobić to najpóźniej do 31 grudnia 2027 roku.

Planujesz termomodernizację domu i szukasz sprawdzonych rozwiązań? Sięgnij po systemy ociepleń Caparol Capatect i ciesz się oszczędnościami, jakie przyniesie Ci termomodernizacja domu!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Must Read